بهداشت پوست و رفع چین خوردگی صورت و ایجاد شادابی و نشاط در چهره

امروزه کمتر صورتی با پوستی صاف و زیبا، بدون چروک و سرشار از شادابی و نشاط وجود دارد، اکثر مردم به ویژه خانم ها داشتن چنین صورتی را یکی از آرزوهای خود می داند و برای دستیابی به آن حاضرند هزینه های بسیاری نمایند و کرم ها و داروهای شیمیایی زیادی را مصرف کنند یا بعضاً با انجام جراحی به خواسته خود دست یابند، ولی جز تلف نمودن پول و مهم تر از آن سلامتی خود، چیزی عایدشان نمی شود. برخی از خانم ها نیز لک و پیس، کک و مک، سیاهی دور چشم و یا چروک صورت خود را در پشت ماسکی حاصل از آرایش های غلیظ پنهان می کنند تا چهره واقعی آنها نمایان نشود و با این کار نیز غیر از هزینه های مالی که می کنند، زمان های زیادی را صرف انجام آرایش خود می کنند و ضمن از دست دادن عمر گرانبها، سلامتی خود را نیز بیش از پیش از دست می دهند و دچار پیری زودرس پوست می شوند. (برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله زيبايي به چه قيمتي؟ رجوع نمایید)
از نظر طب سنتی پوست بدن آیینه ای از نحوه کارکرد بدن در تولید و دفع فضولات حاصل از هضم های مختلف بدن است. هرچه غذای مصرفی سالم تر و شیوه زندگی سالم تر باشد، فضولات کمتری تولید شده و دفع آن ها درست صورت می گیرد و در پوست بروز و ظهور نخواهد داشت.
در این زمینه موارد ذیل توصیه می شود:

1-    داشتن تغذیه سالم و رعایت توصیه های بهداشتی، مفیدترین چیز برای تحقق این آرزو می باشد. غذای سالم و طبیعی بخورید، چرا که از کوزه همان برون تراود که در اوست!
لذا برای شادابی صورت توصیه می شود حتماً مواد غذایی سالم مصرف نمایید و به هیچ وجه از مواد کارخانه ای که سرشار از مواد نگهدارنده و افزودنی است، استفاده نکنید.
2-     با توجه به این که کلا هرکسی که غذا را سنگین بخورد، شادابی صورتش حتی اگر جوان باشد، از بین می رود، از خوردن غذا با حجم بالا پرهیز شود تا انرژی زیادی صرف هضم غذا نشود. همیشه سبک غذا بخورید تا معده سنگین نباشد و قبل از این که کاملاً سیر شوید دست از غذا بکشید، به مرور نشاط خوبی در پوست صورتتان ایجاد می گردد.
3-    حتی الامکان در معرض نور آفتاب قرار نگیرید و یا با حفاظت فیزیکی (استفاده از کلاه های دارای لبه بلند یا پوشیه) صورت در سایه قرار گیرد و در غیر این صورت از ضماد نور (کرم ضد آفتاب طبیعی) برای پوست صورت استفاده شود.
برای تامین ویتامین D از نور آفتاب نیز، می توانید ساق پاهایتان را برهنه کرده و در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید.
4-    برای رفع چین و چروک صورت نیز ضمن رعایت تغذیه سالم می توانید از کرم گیاهی برای زیبایی استفاده کنید و روغن ارده (روغنی که بعد از اینکه کنجد را ارده کردند از آن روغن تهیه می کنند)را نیز مرتب به صورت بمالید.
5-    اگر هم دارای پوست خشکی هستید، برای رفع خشکی پوست از خورش های چرب گوسفندی استفاده نمایید و کرم ضماد زرد (روغن زرد محلی) را به صورت بمالید.
6-    برای درمان کک و مک صورت باید تغذیه سالم داشته باشید و نمک اصل دریا استفاده کنید و روغن ارده را هم به صورت بمالید. ضمناً از روغن های سالم برای خوردن استفاده کنید تا کبدی سالم داشته باشید.
7-    عدم رعایت ممنوعات  مصرف هم زمان مواد غذایی نیز باعث بروز بیماری های پوستی می شود به طور مثال خوردن ماست با سرکه (ترشیجات) یا با آبلیمو در دراز مدت باعث لک می شود.
8-    سیاهی و گودی زیر چشم به دلیل غلبه سودا است لذا برای رفع سیاهی دور چشم باید از غذاهای کارخانه ای، سس، چیپس و امثال آن دوری  کنید، منع سودازاها را رعایت نمایید و برای اصلاح کبد نیز حتماً پیگیری و مشکل را درمان نمایید

منبع: توصیه های بهداشتی سایت دکتر روازاده

غذاهای که مو را سیاه می کنند

آیا می دانید سرعت سفید شدن مو در سیگاری ها،چهار برابر افراد غیر سیگاری است؟

تجربیات نشان می دهد کمبود فلزاتی همچون منگنز ، روی ، تیتانیوم ، آهن و مس از عوامل اصلی در سفید شدن وشکنندگی موهابه حساب می آیند.

طبق نظر متخصصان تغذیه ، افراد که دچار سفیدی مو هستند باید میوه هائی همچون سیب،گلابی،هلو و همۀ میوه هائی که سرشار از فلزات گوناگون خصوصا فلز منگنز هستند و نیز مصرف سبزیجاتی همچون سیر ، پیاز ، موسیر و تره که دارای منگنز هستند را در برنامۀ غذائی خود بگنجانند.

مصرف مواد غذائی حاوی مس و منگنز در جلوگیری از سفیدی مو بسیار مؤثر است.یافته های موجود نشان می دهد در میان داروهای گیاهی ، جوشاندۀ سبوس گندم ، مصرف سنبل الطیب،خوردن روزانه ۱ قاشق مربا خوری از مخلوط پودر سبوس برنج و شکر یا نبات سائیده شده و قرار دادن نان جو در دستور رژیم غذائی نیز در حفظ رنگ مو و کاهش موهای سفید مؤثر است.

مس نیز از جمله عناصری است که می تواند بر پوست و مو تاثیر بگذارد و حتی از سفید شدن مو هم جلوگیری می کند.خوراکی هائی همچون نخودفرنگی ،قارچ ، آجیل ، لوبیا ،عدس ، گوجه فرنگی ، موز ، آلو ، سویا و سیب زمینی از جمله غذاهائی هستند که مقدار قابل توجهی مس را در خود جای داده اند.

 فقط پیری مو را سفید نمی کند    

کمبود ویتامین B12،بیماری تیروئید،سیگار کشیدن(سرعت سفید شدن مو در سیگاری ها،چهار برابر افراد غیر سیگاری است)،کم خونی،رژیم های سخت و طولانی مدت،عوامل ارثی،بیماری ها و افزایش گلبولهای سفید خون نیز باعث سفیدی زود هنگام و بیش از حد موها می شود.

کلیات طب سنتی

برای داشتن موهایی زیبا چه كاری انجام دهیم؟

1 - انتخاب یك شامپوی مناسب مهمترین راه برای حفظ سلامت موی سر است

. شامپو مسئول پاك كردن موها از هرگونه آلودگی، گرد و خاك و چربی است كه بر روی سر انباشته شده و برایش دردسر ساز شده اند. حال اگر شامپوی انتخابی ما توان از بین بردن این مواد زاید را نداشته باشد، در واقع به مهمترین وظیفه خود عمل نكرده است.

هیچگاه سشوار داغ را روی موی خیس نگیرید چرا كه این كار باعث شكنندگی مو می شود. اگر هم عجله به خشك شدن سریع مو داشتید، سشوار را روی گرمای كم یا متوسط بگذارید و آن را از فاصله دور به شكلی كه مرتب آن را روی قسمت های مختلف مو می چرخانید نگه دارید. هیچگاه برای چند دقیقه بر روی یك نقطه متوقف نشوید.

2 - همیشه با توجه به نوع و جنس مو شامپوی خود را انتخاب كنید

. شخصی كه موی چرب دارد نباید از شامپویی كه مختص موهای خشك است استفاده كند

3 - به نحوه شستن موها دقت كنید

به آرامی موها را بشویید و به تمیز شدن تمامی قسمت های آن توجه نمایید.

4 - برای نرمی مو از نرم كننده استفاده كنید.

اگرچه بسیاری از تولیدكنندگان ادعا می كنند كه شامپوهایشان حاوی نرم كننده است، اما بسیاری از آنها فاقد این ماده هستند و در نتیجه شخص نیاز دارد تا از یك نرم كننده جانبی نیز بهره ببرد.

5 - پس از شستن، موهای خود را به آرامی با یك حوله خشك كنید

6 - از شانه كردن موی خیس، جداً بپرهیزید

بگذارید موهایتان كمی خشك شوند سپس با شانه ای كه دندانه هایش نیز درشت است، موی خود را شانه كنید.

7 - از برس هایی استفاده كنید كه نرم و انعطاف پذیر باشد.

انتخاب یك شامپوی مناسب مهم ترین راه برای حفظ سلامت موی سر است.

8 - از رنگ مو كمتر استفاده كنید

در صورت استفاده، مو را مرتب تقویت كنید.

9 - از قرار گرفتن در نور شدید خورشید برای مدت زمان طولانی پرهیز كنید

این كار می تواند بر ساختمان پروتئینی مو اثر بگذارد و آن را شكننده كند.

www.ravazadeh.com

پرسش از دکتر

پرسش: بنده قبلا در مورد بیماری پدرم (سرطان ریه ) سوال پرسیده ام. خواستم در مورد راهی برای جلوگیری از ریزش مو بعد از شیمی درمانی ( داروی اربیتوکس) ما را راهنمایی کنید
پاسخ: تقریباً درمانی ندارد چرا که داروی شیمی درمانی، سلول کش است و سلولهایی را که فرایند رشد آنها سریع است مثل سلولهای مرتبط با رشد مو را از بین می برد.

دلیل اینکه علیرغم استفاده از صابون قهوه ایی و صابون زیتون مورد تایید همچنان مشکل ریزش مو و شوره سرم حل نشده است چیست؟

پاسخ: ممکن است مشکلی داشته باشید که لازم باشد برای موی سرتان باید نسخه بگیرید.
چند شب با ترکیب یک واحد سرکه و پنج واحد گلاب سرتان را آغشته نمایید و باید تا صبح روی سرتان بماند. اگر با اینکار مشکل شما خوب نشد، باید درمانهای دیگر را امتحان کنید.

برای رفع پوسته پوسته شدن لب چکار کنم؟ با تشکر

پاسخ: کبد شما گرم هست، ترکیب عرق کاسنی و شاتره میل کنید. سکنجبین عسلی بخورید و حجامت هم بکنید. گرمی ها را هم با مصلح آنها میل کنید.

منبع قسمت پرسش و پاسخ از دکتر www.ravazadeh.com

موخوره و درمان آن

موخوره عبارت است از دو یا چند شاخه شدن انتهای آزاد مو. اینگونه موها شکننده اند، نوک آنها خشک شده و اغلب رنگشان هم تغییر می کند.

علت ایجاد موخوره قارچ یا باکتری نیست. مو هنگامی دچار موخوره می شود که آسیب های متعددی به آن وارد شود. از جمله استفاده از شامپوهای خیلی اسیدی یا خیلی قلیایی، فر دایم، رنگ کردن و بی رنگ کردن متعدد مو، استفاده بیش از حد از ابزارهای فر یا صاف کردن مو و استفاده مکرر از سشوار. علت اصلی موخوره خشکی بیش از حد مو می باشد. در موهای بلند نیز چربی کافی به نوک مو نمی رسد و ممکن است موخوره ایجاد شود.

برای درمان موخوره به نکات زیر توجه کنید:

1- اولین کار این است که نوک موها را چند سانتیمتر کوتاه کنید و سپس هر ماه یک سانتیمتر کوتاه نمایید.

2- از برس ها و شانه هایي از جنس مواد طبیعی (چوبی) استفاده کنید.

3- از شامپوهای ملایم استفاده کنید.

4- هر نوع عملیات آرایشی مثل دکلره کردن، رنگ کردن و فر کردن را برای مدتی کاملاً قطع کنید.

5- مو را با برس نرم و یا شانه دندانه درشت شانه کنید و انتهای آزاد مو را با روغن چرب کنید.

6- سر شوی گیاهی مثل سدر و کتیرا و تخم مرغ بعنوان شوینده و تقویت کننده مناسب است.

7- افراد دارای موی خشک و موخوره نباید پس از استحمام برای خشک کردن مو از سشوار استفاده کنند.

8- از روغن گیاهی مثل روغن بادام، نارگیل ، زیتون و ... استفاده کنید.

9- از نرم کننده استفاده کنید.

www.ravazadeh.com

زيبايي به چه قيمتي؟

نگاهي به تعدادي از واقعيت‌هاي جذاب

ـ درآمد بخش جراحي‌هاي زيبايي، همه ساله با رشدي ده درصدي در انگلستان همراه است و اين عدد در سال آتي به سيصد ميليون پوند خواهد رسيد.

ـ در سال گذشته، هشت و نيم ميليون عمل جراحي زيبايي مختلف در آمريکا انجام شد و مصرف‌‌کنندگان يازده ميليارد دلار براي اين کار پرداخت کردند.

ـ بازار محصولات آرايشي و عطريات، در سال گذشته از بازاري يک و هفت دهم ميليارد پوندي برخوردار بوده است.

با رشد لجام گسيخته نرخ ابتلاي زنان انگليسي به سرطان پوست، عده‌اي از کارشناسان و متخصصان حوزه پزشکي، اعلام کرده‌اند که بين ابتلاي سي و هشت هزار زن به اين نوع سرطان و مرگ سيزده هزار و صد زن ديگر به دليل اين بيماري با مصرف اسپري‌هاي ويژه ضد تعرق و دئودورانت‌هاي زير بغل، ارتباط وجود دارد. چرا که به دليل وجود مواد شيميايي خطرناک در اين محصولات و جذب آنها از طريق پوست، به وجود آمدن چنين تومورهايي قابل پيش‌‌بيني خواهد بود. همچنين در تعدادي از اين تومورهاي مورد بررسي قرار گرفته، مواد شيميايي موجود در دئودورانت‌ها مشاهده شده است

مطالعات پزشکي نشان مي‌دهد که اين مواد شيميايي آرايشي و بهداشتي، به بروز آسيب‌هاي زير منجر مي‌شود:

الف) انواع سرطان؛

ب) بي‌نظمي هورموني؛

ج) آسيب رساندن به سيستم عصبي؛

د) آسيب به اندام‌هاي مختلف بدن

sours: www.ravazadeh.com

درمان کچلی و ریزش های بیمارگونه موی سر

اگر ریزش موهای سر شما:
علت ارٍثی داشته باشد یا به مرور و با افزایش سن دچار آن شده اید و یا  با شستشوی موهای سرتان در حالت ایستاده، آن هم با استفاده از صابون های نامناسب و یا  شامپوهای موجود در بازار باعث ریزش موهای سرتان شده اید، خیلی به رویش مجدد موی سرتان امیدوار نباشید و تنها می توانید با تقویت موهایتان، رعایت بهداشت مو و استفاده از صابون قهوه ای یا صابون زیتون برای شستشوی مو و شستن و شانه کشیدن مو در حالت نشسته، از ریزش بیشتر موی سرتان جلوگیری نمایید.
ولی اگر ریزش موی سرتان به علت بیماری باشد و به صورت ناگهانی و یا لکه ای دچار ریزش مو شده اید، نسخه  زیر که برای کچلی و تاسی های بیمارگونه می باشد، توصیه می گردد:

سیر را کوبیده و آب آن را بگیرید و دستور زیر را به مدت 10 شب تکرار نمایید:
آب سیر را هرشب به سر بمالید و با پارچه ببندید. صبح روز بعد یک لیوان سرکه انگور و یک لیوان شیر را مخلوط کرده و سرتان را با آن بشویید.
بعد از آن، به مدت 10 روز دیگر، هرشب با دستگاه بخور پر از آب و مخلوط سرکه انگور، قسمت سر را بخور دهید و طی روز گاهی آب نارنج بمالید.
این نسخه را تا سه دوره تکرار کنید و بین هر دوره 10 روز فاصله بیاندازید (یعنی بعد از اتمام یک دوره با 10 روز فاصله مجدداً نسخه را انجام دهید) تا ان شاء الله نتیجه بگیرید.

بر گرفته از www.ravazadeh.com

درمان اورژانسی : سوختگی

اگر بعد از هر نوع سوختگی، بر روی موضع سوختگی، ترکیب ذیل را سریعاً بمالید، در جلوگیری از عوارض سوختگی از جمله تاول و رفع سوزش بسیار مفید است.

یک قاشق چای خوری جوش شیرین به علاوه یک استکان روغن زیتون و یک  عدد سفیده تخم مرغ را مخلوط کرده و بلافاصله روی محل سوختگی بمالید.
www.ravazadeh.com

مراقبت از پوست

توضیحی در رابطه با انواع پوست

پوست چرب: این پوست در بین نوجوانان و جوانان شایع میباشد.در این نوع پوست ترشحات غدد چربی زیاد میباشد. افزایش ترشحات غدد چربی به ارث وفعالیت هورمونهای جنسی مربوط می شود.

پوســـت خشــک : در افراد با سنين بالاتر اين نوع پوست شايع ميباشد . به دليل کاهش ترشحات چربی و عدم فعاليت مرطوب کننده طبيعی پوست اين حالت از پوست ديده ميشود .

پوسـت طبيعی و نرمال : ترشحات چربی و فعاليت مرطوب کننده پوست در حد طبيعی ميباشد

پوســت مخلوط : ترشحات چربی و مرطوب کنندگی در ناحيه ای از پوست با ناحيه ديگر فرق ميکند  مثلا" : در روی گونه خشک و در کنار بينی چرب ميباشد

بسته به نوع پوست بهترين مراقبتهای روزانه شامل :

1) انتخاب محصولات آرايشی و بهداشتی با در نظر گرفتن نوع پوست .

2) پاک کردن صورت از آلــودگــيهای محـيطی و ترشحـات پوســتی ( عرق - چربی ) وپوسـته ريزی طبيعی پوست .

3 ) استفاده از مرطوب کننده جهت اصلاح و کمک به مرطوب کننده طبيعی پوست .

4 ) محــافظت پوســت از نور خــورشيد جهــت حـذف رسيدن اشعه ماورا بنفش به پوست توسط ضدآفتاب { مکانيکی ويا شيميائی ( در قسمت ضدآفتاب توضيح داده شده ) } .

5 ) درمان هر نوع ناراحتی و ضايعات پوستی .

سیب و خوشبویی دهان

سیب: بعضی از میوه ها تازه دارای بافت سفتی هستند ، مانند گلابی و هویج به علت داشتن فیبر بالا و چون مستلزم جویدن زیادتری هستند ترشح بزاق را افزایش می دهند و در نتیجه می تواند بوی بد دهان را از بین ببرد.

دانه های معطر مانند رازیانه، هل ، تخم گشنیز که اکثرا در منازل وجود دارد می توانید برای خوشبو شدن دهان استفاده نمائید،چند دانه در دهان بگذارید و بجوید تا دهانتان خوشبو شود.

خوردن انواع توت: توت سفید، توت سیاه ، تمشک و... و همچنین ماست دهان را خوشبو می کند.خوردن روزی 2 بار و هر بار یک دوم فنجان ماست باعث خوشبویی دهان می شود.میوه هایی که دارای ویتامین ث هستند بوی بد را از دهان می زدایند.روز خود را با خوردن میوه با ماست شروع کرده وهمانطور به پایان برسانید و نگران بوی دهان خود نباشید.